Енциклопедия на технологиите и техниките

Фреска - ("фреска" - прясна) - техниката на монументална живопис с водни оцветители върху сурова, свежа мазилка. Грунд и фиксираща (свързваща) субстанция са едно цяло (вар), така че боите не се разпадат.

1. От историята на рисунката.

Техниката на стенописите е известна от древни времена. Въпреки това, повърхността на античната фреска се полира с горещ восък (смес от стенописи, боядисани с восъчни бои - енкаустични). Основната трудност при рисуването с фрески е, че художникът трябва да започне и да завърши работата в същия ден, докато суровата вар изсъхне. Ако са необходими корекции, е необходимо да изрежете съответната част от слоя вар и да приложите нова. Техниката на фреска изисква уверена ръка, бърза работа и напълно ясна представа за целия състав във всяка част от него.

Фреската е изпълнена от повечето древни паметници на монументалната живопис: стенопис в Помпей, християнски катакомби, романски, византийски и старо руски изкуство.

Дори в древни времена, решаваща важност в интериора започва да има прозорци и стени. Жителите на античните вили ги разпръскваха изобилно с мозайки или картини. Така нареченият помпейски стил на рисуване с фреска е широко известен. Средновековният интериор запазва същата тенденция - луксът на декорация на стени и подове. През вековете са предавани традиции, а по време на Ренесанса е много модерно да украсявате интериора с фрески. За апартаментите от новата епоха качеството на красотата, богатството и великолепието станаха важни.

Достатъчно е да си припомним известния Camero degli Sposo - спалня в двореца на херцога на Мангуан Луи Гонсага. Основната украса на тази зала - голямата фреска цикъл на ранно ренесансов художник Андреа Мантеня, посветена на сцени от живота дворец господар, владетел на Мантуа.

Фресковата декорация на стени е придобила много специално значение в интериора на Възрожденския дворец. Величеството на помещенията се постига не за сметка на богатата мебелировка, но благодарение на декоративната украса на стените, тавана и пода. Живопис в стенописи в модерен интериор, частен или публичен, като декоративни стенописи или като скъпоструващо боядисване на стената, отново е много подходящ, популярен и престижен.

Стенописите в изкуството на стенописите се прилагат в различни епохи в Египет, Гърция, Италия, Византия. Най-голямото развитие и съвършенство, постигнати в Италия по време на Възраждането. В Русия проби от древни руски стенописи датират от 11-ти до 17-ти век. Два паметника на открито - Боядисване Svetogorsk манастир близо до Псков и Ferapontov манастир в близост до град Кирилов, извършена от неизпълнени руски майстори, са примери на класическия период на древния руски стенопис.

В края на XIX и началото на ХХ век. Руски художници ФА Бруни, К. Bryullov, И. Репин, Суриков, Виктор Васнецов, MV Нестеров, MA Врубел и други уреди, изработени от живопис стенописи на религиозни теми в катедралите и църквите в Москва, Санкт Петербург, Киев и други градове.

Дълготрайност на стенописи трябва да бъде равен в еластичните структури времеви услуга Стенни което формира основата за стенописи. За тази цел, в допълнение към техники съответствие боядисване, за извършване на по-високи изисквания за качество и техните бази podgotovke- до състави и компоненти мазилка и технологии тях naneseniya- за повърхностна обработка на горната мазилката sloya- алкален устойчивост, устойчивост на светлина и дисперсия на пигмент.

След завършване на фреската, повърхността му е добре смляна, понякога се нанася сапунен разтвор, съдържащ восък и полиран. Римски и византийски майстори покриват стенописа с слой лак или восък, който му придава по-голям блясък. Броят на слоевете мазилка често надвишава три и достига дори седем.



Тайната на невероятния чар на древните стенописи не може да бъде разкрита. Но можете да си позволите радостта от притежаването и съзерцаването на великото изкуство на миналото, далеч и близо.

2. Специфичност на фреската.

Фрески - боядисване на стени, боядисани в земята, устойчиви на вар и вода, като основа, пресен варов разтвор от пясък и хидратирана вар, чиято повърхност може да бъде гладка или гранулирана.

Терминът "стенописи" се използва, за да опише древния метод на писане на стената, използвайки оцветени пигменти, разредени във вода, върху мокра мазилка. Мазилката може да бъде от два вида: "грунд" и "мазилка". Първата е смес от пясък и вар, втората смес от вар, фин пясък и най-фин мраморен прах.

Под въздействието на въздуха върху повърхността на фреската се образува прозрачна коричка от неразтворим варовиков карбонат или скала, която фиксира и запазва пигментите.

Думата "стенопис" често се прилага погрешно към всяка стенопис. Техниката на стенописите е много древна, но древните текстове (Vitruvius Pliny) говорят за нея много неясно. В същото време от древни времена са запазени някои произведения, които позволяват да се прецени разпространението и техниката на античните фрески.

Всъщност същото фреска, така наречените италиански стенопис или "нетно фреска" ( "Buon фреска") се споменава за първи път в трактат Cennino Cennini (1437). "Италиански фреска" близо до древния стенопис и също напомня за описанието на тази техника, която се дава във византийската "Книгата на Атон" истина публикува много по-късно - едва през ХVIII век.



Cennini се отличава фреска (живопис пигменти, разтворени във вода върху мокра мазилка) и оборудване "на Секо", а също така, посочени в други трактати (например в трактат монах Теофил). А Secco Техника - картина на суха мазилка бои, в която различни свързващи вещества (яйца - в темпера на картина масло адхезив вар вода). Бояджията използва техниката "a secco" за окончателно ретуширане и за някои цветове, например синьо.

Има такава техника като "мезо-фреско". който се състои в нанасяне на слой боя върху все още влажен или наскоро навлажнен субстрат, така че този слой да не прониква дълбоко в субстрата.

Техниката "fresco-secco" означава боядисване с варовикова вода върху калциев разтвор, навлажнена с хидратирана вар с добавяне на речен пясък - броят на цветовете може да се увеличи чрез добавяне на казеин.

Глутиновото или казеиновото боядисване е много близко до техниката на "secco" - използвано в древността, то се среща и през Средновековието.

Откроява се античната техника "stukko-lustro", използвана за образа на мраморни колони. Използва мраморен прах, смесен с вар. Тази техника напомня на техниката на стенописа.

Техниката на стенописите е особено популярна в Италия XII-XV век. на пръв поглед може да изглежда само скромно подобие на мозайката. Това обаче не е така. Фреска има свои специфични характеристики.

Фресковата живопис запазва оригиналния си цвят за дълго време. Ако стената е добре подготвена и почистена от мръсотия, боите могат да бъдат унищожени само под въздействието на влага и химически вещества, окачени във въздуха.

Фреската съставлява една цяла епоха в развитието на живописта.

До наши дни се появиха великолепни картини на Джото, Микеланджело, Рафаел, Рубъл, Дионисий и други известни майстори. За съжаление, много стенописи бяха изгубени. Сред тях - работата на Леонардо да Винчи (1452-1519 двугодишен). Гениален художник и експериментатор, той постоянно се стреми да подобри техниката на рисуване. Въпреки това, опитът му да напише масла на открито на земята е бил неуспешен: фреската "Тайната вечеря" в столовата на милански манастира Санта Мария деле Грацие започна да вали малко след неговото начало. Унищожаването на великото творение на Леонардо завърши неимоверните възстановявания и войници на Наполеон, които уредиха в столовете на трапезарията.

3. Основата на фреската.

Боядисването с фреска се нанася върху специална мазилка, която се изпълнява върху тухлени, каменни и бетонни повърхности при следните условия:

  • тухлени повърхности не трябва да отделят соли;
  • Зидането трябва да се извършва върху вар или смесени разтвори, като се използва поцолан Портланд цимент;
  • бетонните повърхности от обикновен портланд цимент без специална подготовка не са подходящи за използване при фресково боядисване поради наличието на варови разтвори, които се отделят при втвърдяване от циментови разтвори.
  • Повърхностите на цинковите блокове, съдържащи серни съединения, също са неподходящи. В тези случаи, да защитната облицовка с полагането на керамични плочки до порест хидроизолация или въздушна междина между плочите и бетон или хоросан отделянето на бетон с неговото приложение върху метална мрежа, монтирана на рамката, с задължително образуването на дебелина въздух слой от 2 до 3 см между бетона и мазилка;
  • повърхността на естествен камък - в насипно състояние варовик, травертин и пясъчник - най-добрата основа за стенописите, но те преди измазване трябва да се работи храст чукане за дълготрайност на сцепление с мазилка.

Мазилни разтвори и материали за тях

За мазилки под стенописи се използват варови разтвори, като се използва варовик от въздух от първи клас със съдържание на магнезиев оксид не повече от 3%. Наварената вар в тестото се добавя само след една година от нейното стареене и вар се натиска след смесване с вода, докато състоянието на тестото се запази в продължение на най-малко две седмици.

За особено отговорен монументален стенопис, се препоръчва да се използват най-чистите сортове вар, получени при изпичане на бял мрамор с калциев карбонат (CaCO3 около 99.99.5%).

Пълнител за разтвора се измива речен пясък с различен състав на зърното, в зависимост от предназначението на разтвора.

Пълнители за мазилки

Назначаване на състава

Споделяне в социалните мрежи:

сроден
Изкуство живопис на стени и тавани. Услуги на художника Евтините!Изкуство живопис на стени и тавани. Услуги на художника Евтините!
Стенна декорация със стенописиСтенна декорация със стенописи
Венецианска мазилкаВенецианска мазилка
Фреска на стената - Италия - стенописиФреска на стената - Италия - стенописи
Произведения - боядисване на стени, lincrusta, стенописи ВоронежПроизведения - боядисване на стени, lincrusta, стенописи Воронеж
История на стенописитеИстория на стенописите
Боядисване върху мокра мазилкаБоядисване върху мокра мазилка
Фрески в интериора - боядисване на стенитеФрески в интериора - боядисване на стените
Стенописи за стенописСтенописи за стенопис
Артистичната живопис на стените като начин за създаване на уникален интериорАртистичната живопис на стените като начин за създаване на уникален интериор
» » Енциклопедия на технологиите и техниките