Селска хижа и къща, дърворезба Плим Перуница

Селска хижа и къща. Тапицерии.

Лицата по пътя.

За много пътувания ни примамва. Как искате да излезете от суматохата на града. Колкото по-далече е мястото, толкова по-загадъчно и привлекателно е. Глухите места и изоставените села привличат стари храмове, древни каменни плочи. Докосвайки историята на отдалечените ни предци ...

Но не винаги е възможно да се измъкнем от земята и да отидем в отдалечени гори. Често трябва да отидете до дача, спешно да изкопаете легла, да вземете родители и деца с много обемисти неща и т.н. и така нататък. И изглежда, че за мистериозните пътувания следващият уикенд се губи. И какво жалко ...

Но всъщност не е така, просто трябва да можете да се огледате. Не е толкова много да гледате как да видите. И тогава обичайният път, станал познат и изчерпан, сякаш чрез шпионка ви отваря невероятни съкровища, огромен слой от древната култура и история на отдалечените ни предци. Точно това се случи с мен, когато един ден, с една свикнала картина, една невероятна находка, която ме накара да ме заведе на едно интересно пътуване.

Преминавайки по къщите, разположени по протежение на пътя, вие неволно гледате и, за да не се отегчите, ги търсите в отличителни черти. Тук те направиха модерен сайдинг и затвориха старите трупи под безличната пластмаса. Тук е нова тухлена къща зад висока ограда. Ето още една, по-богата, с прозорци от ковано желязо. Но всичко това е обикновен, безличен пейзаж. И сега погледът спира към старата колиба, която изглежда малко нещастна на фона на съседните каменни къщи. И в него има нещо, което те кара да спреш, нещо смислено, сякаш виждаш лице, което е живо и изразително.

Архитрав. Дмитрова Гора. Къщата с фигурирани дървета и светлина.

(снимка на Филипова Елена)

Покрива на прозорците. това е, което спря изгледа. Издълбани, с различни цветове, с прости и сложни модели. И при каквото състояние къщата не е, ти често виждаш - в платформите нейният собственик гледа на първо място. Изглежда, хижата изглеждаше отстрани, но чертите са прясно боядисани! Платформите на прозореца са като лице на къща, неговата визитка. Те правят всяка къща различна от съседите си.

Това, което в стария руски селянин, задвижван Трудният живот полезността на тяхното съществуване, така нетърпелив да се обърне внимание на такива дреболии непрактични, тъй като нишката на къщата и отрежете по-специално?

ЖИВОТНА ДЪРВО

Дървото винаги е играло огромна роля в живота на руски човек. Многобройните вярвания, свързани с дървото, са дълбоки корени. Брезата, обичайна за нас, тайно считана за символ на Русия, някога е било тотемно дърво на източните славяни. Не пази ли паметта на нашето свещено дърво и такава непонятна любов към него оттам?

Смятало се, че дървото запазва своите магически сили във всяко лечение и може да ги предава на дърводелци. Дърводелците имаха свои собствени убеждения и знаци, които дойдоха при нас в народни приказки и разкази на селото. Всяко дърво има своя собствена сила, а не всяко дърво може да се използва за построяване на къща. Например, беше невъзможно да се вземат дървета за построяване на къщи, нарастващи на кръстовища и на изоставени стари пътища.

Изглед към пустинята Медведев откъм брега на Твер.

Символът на дървото, първоначално напълно езически, органично се вписва в системата на християнските идеи за света. Свещените дървета могат да бъдат цели гори и отделни дървета - на такива дървета са открити чудотворни икони.

Вярата в свещената сила на дървото не изчезна с течение на времето, той се промени, изтъкан в човешкото съзнание и стигна до нас под формата на дърворезба. Плочата на прозореца в руската хижа е масирано магическо заклинание, вкоренено в древността. Можем ли да разберем смисъла на тези магии?

МИСТЕРИИ

Слушайте тази дума: "clypeus" - "намира се на лицето". Фасадата на къщата е лицето му, обърнато към външния свят. Лицето трябва да бъде измито и красиво. Но външният свят не винаги е добър и понякога той трябва да бъде защитен от него. Врати и прозорци - това не е само изход отвън, а е възможност да влезете. Всеки собственик се е опитал да защити къщата си, да осигури на семейството сива и топлина, безопасност и здраве. Как би могъл да направи това? Един от начините да се защитите е да заобиколите себе си със знаци за сигурност и заклинания. Платформите не само затвориха пукнатините в отвора на прозореца от течения и студени, но и защитиха къщата от зли сили.

Въпреки огромното разнообразие от модели на домашни резби, в него има отделни повтарящи се изображения. Най-интересното е, че същите тези изображения могат да се намерят в руската народна бродерия. Кърпи и ризи, подготвени за раждане на дете, сватба или погребение, бяха от голямо значение за нашите предци и бяха част от ритуалите. За детето беше здраво, семейството е силно и богато, жената е плодотворна, е необходимо да се пази с магически заклинания. Това са тези магии и проследени в моделите на бродиращите.

Кофари на фронтона

(снимка на Филипова Елена)



Но ако това е така, то тогава моделите на клапиите носят същата магическа сила?

Паганството на руското селище, тясно свързано с православното християнство, не е резултат от тъмнината и невежеството на руския селянин. Просто, за разлика от градоначалника, той живеел толкова близо до заобикалящата го природа, че трябваше да се научи да преговаря с нея. Да обвиняваш селяните, че се оттеглят от Православието, е наивно. Някой, но го спасиха повече. Напротив, ние, жителите на града, сме загубили тази важна архаична връзка с Майката Природа, на която е построен животът извън града.

БЕРЕГНА И ПОДЗЕМНАТА ВОДА

Какво беше едно от най-важните събития в живота на нашите древни предци? Вероятно раждане. И жената майка трябваше да стане основна фигура.

Фигура с разперени ръце и крака - статуетка на жена, животворна, която олицетворява женското начало, една от най-често срещаните образи, които заемат важно място, както в старата бродерия и издълбаните архитравите. Едно от имената й е "Берегин".

Много интересно е да се видят фигури от брезови дървета в издълбани шарки: понякога се дефинира много ясно и понякога е толкова изкривено, че изглежда като невероятно преплетена цветя и змии. Но във всеки случай може да се признае - централната симетрия на фигурата, главата, ръцете и краката.

Стилизирани брези фигурки, различни варианти на една тема.

Друг важен символ на магическите знаци на нашите предци е слънцето. Слънчевият кръг е изобразен в различни форми, можете да намерите изгрев и залез слънце. Всички знаци, свързани с хода на слънцето и неговата позиция в небето, се наричат ​​слънчеви и се считат за много силни мъжки признаци.

Възходящо и залязващо слънце

(снимка на Филипова Елена)

Без вода няма живот, реколтата и вследствие на това животът и благосъстоянието на семейството зависят от нея. Водата е небесна и под земята. И всички тези знаци са на плата. Вълнообразните шарки в горната и долната част на кладеса, движещите се поточета по страничните им рафтове са признаци на вода, даваща живот на целия живот на земята.

Самата земя, която дава на човек жетва, не е останала без внимание. Знаците на аграрната магия, може би, са най-простите, някои от най-често срещаните. Rhombi с точки вътре, пресичащи двойни ивици - така че нашите прадеди извадиха оран и сееше поле.



И колко мотиви за животните могат да бъдат намерени на нашите прозорци! Духът улавя от коне и птици, змии и дракони. Всяко изображение има своето значение в магическия свят на древните славяни. Отделно място в животинските мотиви заемат змиите, тясно свързани с концепцията за водата и следователно плодородието. Култът на змиите, змии-господа, има дълбоки корени и заслужава отделна история.

Чудото Юдо

(снимка на Филипова Елена)

Всички тези модели и образи веднъж имаха определен смисъл, като са присъщи знаци за сигурност. Те са украсени с древни ритуални предмети, те също се украсяват на плочките. Народната традиция носи тези знаци през вековете. Но с течение на времето те са загубили от нас магическо значение и същността им е забравена. Древните архаични модели се превръщат в декоративни елементи, разредени от съвременната орнаментация, несвързани с миналото на тяхното значение. Прочетете тези орнаменти, разберете техния дълбок смисъл и разкрийте магическите заклинания е почти невъзможно. Ето защо са толкова привързани към себе си ...

АНГЕЛ WINDOWS

Според някои руски народни легенди мъжът представя прозореца с Ангела. Това беше така.

Първите къщи, които хората построиха, бяха без прозорци. Една жена, за да запали къщата си, започна да се движи със сито от двора към къщата, надявайки се да донесе слънчева светлина в ситото. Тогава се яви ангел и каза: "Ето една лоша жена!", Взе брадър и наряза прозореца в стената.

Жената отговорила: "Всичко това е добро, но сега ще е студено в къщата ми". Ангелът отиде до реката, хвана рибата и затегли отвора на прозореца с пикочния мехур. Тя стана лека и топла в къщата. Оттогава хората изграждат къщите си с прозорци.

Когато за пръв път се срещнах с тази красива легенда, имах странен въпрос: колко риби направиха, за да затегнат един от мехурите с техните мехурчета?

Но се оказа, че познатите прозорци в хижите се появяват сравнително наскоро, едва през 18 век. И тогава, отначало в къщата имаше само един прозорец, наречен червен. В червения прозорец беше поставено стъкло, имаше рамка и щори.

И тогава какво направи ангелът?

Първите прозорци бяха много прости и малки по размер, наречени прозоречни прозорци. Този прозорец беше нарязан на две съседни дървени трупи и беше затворен с вътрешен болт за окачване. Прозорецът беше малък, за да се отвори, беше необходимо да се премести ключалката. Смята се, че думата "плъзнете" и отиде до името на плъзгащия се прозорец.

Прозорец "Волоково" в Музея на дървената архитектура в Истра.

(снимка на Филипова Елена)

От 19-ти век, когато производството на стъкло в Русия стана широко разпространено, червените прозорци навсякъде заменят древните прозорци.

Но дори и сега те могат да бъдат намерени в села, в икономически сгради, в хамбари и дворове за добитък. Погледни отблизо, изведнъж намери ангелски прозорец, където не очакваха.

Но как е това? Ако червените прозорци се появиха само през 18-ти век, как биха могли архаичните магически знаци да попаднат върху платната? Така че всички наши разсъждения толкова лесно се рушат?

И това не е нищо подобно. На обвивката на червените прозорци бяха прехвърлени древните традиции, запазени в къщата. Погледите по покривите на къщите, средни кораби (дъски по краищата на хижата), всички те носеха и сега носят същите знаци, които четем в цилиндрите. И кой каза, че прозорците на прозорците не са били защитавани от зли духове?

Например, в Kizhi има поне един, много стар и много стар прозорец, украсен с издълбан слънчев диск. Clypeus на прозореца също е в музея на Нижни Новгород - дървена архитектура.

Музей на дървената архитектура на ферма Shchelokovsky в Нижни Новгород. Къща Пашкова, средата на 19-ти век.

(снимка Бобилкова Ирина)

В музеите внимателно се съхраняват дървени прибори, въртящи се колела, издълбани лъжички и гребени. И няма практически дърворезби. Единични и не много стари екземпляри - максималният, който може да бъде намерен.

Защо?

Отговорът е изненадващо прост. Когато хората се преместиха от къща в къща, взеха със себе си въртящото се колело на прабаба, но те не взеха обвивките от прозорците. Когато беше необходимо да се спаси къщата от огън, със сигурност никой не откъсва старите дъски. Издълбани платна с магически символи умряха с къщата. Такъв е животът. Ситуацията се промени не повече от двеста години, с появата на първите колекционери на антики и основателите на музеите.

ПИОТЪР I И ОХ

Вкъщи руските дърводелци не построиха къщи, но ги нарязаха. Този термин се намира в архивни документи и стари хроники. Изрежете колиби, храмове и цели градове, като майсторски използвате брадвата за това. Такъв инструмент като видял дойде в Русия от Европа само през 18 век под Петър I.

Това обаче не означава, че руските селяни са били толкова тъмни. О, в нещо, но в дърводелството те не бяха равни. Факт е, че при рязане на дърво с брадва неговите влакна сякаш се рушат, затваряйки порите от вредната влага за дървената конструкция. И когато се обработва с трион, влакната, напротив, са разкъсани и лесно преминават влага в дървото.

Но под Петър I има още една задача - да се изгражда много бързо. Задачата не може да бъде решена с брадва.

По-голямата част от текущата къща дърворезба се прави в режещата техника, която се появи с новия инструмент. Новата техника е направила голямо разнообразие в старите модели, преплитащи и модифициращи ги. От 18-ти век старите магически знаци са обрасли с нови орнаменти. Занаятчийските дърводелци обикаляха Русия, поставиха къщи, украсени с платна, прехвърляйки стила си от село на село. С течение на времето бяха публикувани цели албуми от дърворезби.

(снимка на Филипова Елена)

Разбира се, резбарите не са изрязвали специално слънчеви модели или брега, нито през 19-ти век, нито век по-рано. Тъй като обаче бродиращите не издават никакви магически знаци. Те правеха, както правеха техните прабаджии, както и в семейството им, в тяхното село. Те не мислели за магическите свойства на своите модели, но внимателно носеха това знание, наследиха ги по-нататък във времето. Това е това, което се нарича памет на предците.

Това е в каква тайнствена дистанция можете да се скитате, а не да напускате далечни земи. Достатъчно е да погледнете обичайния път с различен облик. И това не са само нейните чудеса, има ли нещо друго, което ни чака зад ъгъла?

Споделяне в социалните мрежи:

сроден
Къщи в различни стиловеКъщи в различни стилове
Дом дърворезбаДом дърворезба
Каква е историята на гнезденето на кукли?Каква е историята на гнезденето на кукли?
Държава стил във вътрешността на селска къщаДържава стил във вътрешността на селска къща
Индивидуални жилищни сгради изисквания за пожарна безопасност npb 106-95Индивидуални жилищни сгради изисквания за пожарна безопасност npb 106-95
Къща в стил къща в провинцията за дърво в банята и таванаКъща в стил къща в провинцията за дърво в банята и тавана
Инсталация и монтаж на отоплителния котел в селска къща от домосторстройИнсталация и монтаж на отоплителния котел в селска къща от домосторстрой
Отзиви за отопление на електрическите конвектори в къщатаОтзиви за отопление на електрическите конвектори в къщата
Дизайн на къща в стил хижа, фото - онлайн списание inhomesДизайн на къща в стил хижа, фото - онлайн списание inhomes
Интериор на селска къща с печка или каминаИнтериор на селска къща с печка или камина
» » Селска хижа и къща, дърворезба Плим Перуница